Připomínají nám chutě a vůně z dětství, ale i dobu, kdy výběr v obchodech nebyl tak rozmanitý jako dnes. Retro potraviny mají své místo v srdcích a domácnostech Čechů i po mnoha desetiletích.
Za éry socialismu nebyl výběr v obchodech zdaleka tak široký jako dnes. Složení se navíc začalo na obalech uvádět až od konce 80. let, což dávalo příležitost různému šizení. Přesto existovaly potraviny, které si získaly oblibu a přetrvaly i do současnosti.
Míša
Tvarohový Míša si i po desetiletích udržuje velkou popularitu. Přestože dříve byl známý hlavně jako nanuk, dnes se prodává i ve vaničce a nabízí různé ovocné varianty. Další oblíbenou zmrzlinou byla Polárka, která, jak uvádí web Zmrzliny Polárka, získala své jméno podle ledního medvěda z pražské zoo. I ona přetrvala až do současnosti.
Jesenka
Jesenka, kondenzovaná slazená smetana v tubě, patří mezi nejstarší české značky. S recepturou, která zůstala nezměněna, se prodává již od roku 1958. I přes změnu obalu z plechového na plastový si zachovala svou popularitu (i kalorickou nálož).
Vegeta
Dalším výrobkem, který přežil do současnosti, je vegeta. Jedná se o sypkou přísadu na dochucení polévek, omáček a dalších slaných jídel. Vegeta se vyrábí již od 50. let a i přes kritiku glutamátu sodného, který vegeta obsahuje, ji mnoho lidí stále používá při vaření.
Granko
Granko získalo své místo na českém a slovenském trhu v 70. letech. Soutěž o název vyhrálo Granko ze zkratky „granulované kakao“. I když se nyní vyrábí v Maďarsku, stále si udržuje svou pozici na tuzemském trhu.
Pedro
Pedro, žvýkačka s „tetovačkou“, patřila mezi nejoblíbenější žvýkačky, a to hlavně v 70. a 80. letech. Vyrábí se od roku 1968, a přestože její sláva po nástupu zahraničních značek opadla, v roce 2000 se vrátila zpátky na český trh. Dnes Pedro nabízí širokou škálu cukrovinek.
Hašlerky
Hašlerky, bylinkové bonbony s anýzovou chutí, jsou naprosto originální pochoutkou. Vyrábějí se již téměř 100 let a zachovávají si svou původní recepturu. Své jméno získaly po kabaretním herci Karlu Hašlerovi.
Kofola
Kofola, oblíbený český nápoj, se poprvé objevila v roce 1960. Obsahuje směs 14 bylin a ovocných šťáv, okořeněných lékořicí. Slogan „Když ji miluješ, není co řešit…“ se dodnes objevuje v reklamách a láká na koupi tohoto osvěžujícího nápoje.
Zdroj: Magazín Kupi, Dáma, Styl Instory, Reflex, Zmrzlina Polárka
Autor: Dominika Jandorová