Proč maloval Andy Warhol polévky v plechovkách, které doslova dobyly celý svět?

Zdroj: Giuliano Del Moretto / Shutterstock

Andy Warhol se narodil v roce 1928 rodičům, kteří do Pensylvánie emigrovali z Rakouska-Uherska. Jeho rodná obec Miková se dnes nachází na Slovensku. Přestože jeho otec byl horník, Andy byl rozhodně talentovaný a velmi všestranný umělec.

Začínal s reklamní tvorbou

Poté, co od konce 40. let pracoval hlavně pro reklamní průmysl, mu už v 60. letech práce pro značky jako Tiffany nebo Dior nevyhovovala a chtěl zkusit vlastní tvorbu.

Začátky jeho umělecké dráhy nebyly úplně úspěšné, ale nakonec objevil styl, který ho naplňoval a který si našel své příznivce.

Plechovkou to začalo

V roce 1962 časopis Time zveřejnil jeho obraz „Velká Campbellova plechovka s otvírákem na konzervy“. Tím začala éra, kdy se Campbellova polévka stala nejpoužívanějším motivem umělce. Tento motiv byl také na prvním obraze, který vystavil v uměleckém muzeu Wadsworth Atheneum v Connecticutu.

Dne 9. července 1962 byla v Galerii Ferus v Los Angeles zahájena výstava Campbell´s Soup Cans, kde umělec předvedl 32 pláten o rozměrech 51 x 41 cm. Na všech byla oblíbená polévka v plechovce. Návštěvníci si tak mohli najít právě tu svou oblíbenou polévku, od rajčatové až po smetanovou s celerem.

Nový umělecký styl

Pro Warhola to byla první samostatná výstava a jeho první tvorba v nově vznikajícím „pop art“ stylu.

Tento styl umění znamenal naprostou revoluci. Místo portrétů, krajinek nebo bitevních scén se na plátno dostaly předměty, které se hodily spíše pro reklamu. Nedílnou součástí tohoto moderního stylu byly humor a ironie.

Cílem umělců bylo neagresivně upozornit na masovou produkci a konzumerismus, který ovládl život všech Američanů.

Warhol své obrazy s plechovkami polévek tvořil tak, že si promítl na prázdné plátno obrázek plechovky, obkreslil obrys a detaily a následně vše vybarvil štětcem, ale tak, aby obraz co nejvíce připomínal komerční tvorbu. Jen drobné detaily, jako náhodně vypadající cákance barvy nebo nerovnoměrný otisk razítka, prozrazují rukodělný původ obrazů.

Pozorným očím neušlo, že každý obraz je trochu jiný, ale každý z 32 obrazů má shodný zlatý kruh, kterým Warhol nahradil zlatou medaili, kterou polévka vyhrála na pařížské výstavě v roce 1900.

Warhol si plechovku pro obrazy vybral hlavně proto, že se mu líbila stálost designu, který se prakticky od toho roku nezměnil a na obalu zůstalo i původní Campbellovo písmo. Jistou roli hrála i skutečnost, že umělec na těchto polévkách vyrostl.

Hodnota sbírky obrazů se vyšplhala do nebes

K obrazům se váže i jedna zajímavost. Irving Blum, jeden z majitelů Galerie Ferus, na počátku výstavy prodal pět obrazů. Posléze si ale uvědomil, že obrazy působí nejlépe jako celek, a tak je odkoupil zpět.

Z počátku nebyla výstava přijata dobře, ale časem, když kritici překonali šok, pochopili, že umění může být podáno i zábavnou formou.

Obrazy polévek zůstávají dodnes ikonou popkultury a tento motiv se objevuje na talířích, na oblečení, ale třeba i na skateboardech.

Ivan Blum zakoupil sbírku obrazů s polévkami v roce 1962 za tisíc dolarů. V roce 1996 byla sbírka, která se stala součástí Metropolitního muzea umění, oceněna na 15 milionů dolarů.

Warhol ve svých dílech zobrazoval i další běžné věci, jako například lahve od Coca-Coly. Na Americe miloval právě to, že si tyto oblíbené produkty kupovali nejbohatší lidé země i ti nejchudší.

Zdroj: history.com, en.wikipedia.org
Autor. Lída Kropáčková

Přidat na Seznam.cz