Právě v tomto období se v Británii rozbíhá jedno z mnoha opatření, která mají přispět k rozšíření povědomí o nadváze, obezitě a důsledcích, které pro lidský organismus má. Zda tato opatření budou fungovat, ukáže až čas.
Na co se musí připravit zákazníci i restaurace
V tomto konkrétním případě se jedná o informovanost zákazníků v restauracích, kavárnách, jídelnách a provozovnách rychlého občerstvení o množství kalorií, které dané jídlo uvedené v jídelním lístku má.
Vláda, dlouze zvažovala, jaká opatření budou pro snížení množství obézních lidí fungovat. Nakonec vybrala sérii opatření, která budou v průběhu letošního a příštího roku zavedena.
Pomůže informovanost zákazníků restaurace, aby si vybírali méně kalorická jídla?
Podle studie, o které píše DailyMail, by polovina strávníků měla na povinné údaje na jídelním lístku zareagovat pozitivně a zvolit si zdravější jídlo než to, co by si objednali bez informovanosti o kalorické hodnotě.
Přibližně 57 procent dotázaných strávníků uvedlo, že nové nutriční informace pravděpodobně ovlivní jejich výběr jídla, ale pouze 21 procent věří, že tyto informace pomohou v boji proti rozmáhání obezity v zemi.
Nově zavedená pravidla vyžadují, aby všechny kavárny, restaurace a jídelny provozované firmami s více než 250 zaměstnanci zařadily už teď do jídelníčku ke každému jídlu a pití kalorie.
Jde o první zásadní opatření
To je součástí širší vládní strategie ke snížení obezity a podpoře zdravého stravování, a to napříč společenskými vrstvami a různým věkem obyvatel.
Stavy související s nadváhou nebo obezitou ve Spojeném království stojí zdravotní systém každý rok odhadem 6,1 miliardy liber.
Téměř dvě třetiny (63 procent) dospělých v Anglii trpí slabší či silnější nadváhou nebo obezitou a každé třetí dítě opustí základní školu příliš tlusté.
Společnost Vita Mojo, jejíž technologie provozují objednávkové systémy pro více než 90 britských značek restaurací včetně Leon a Nando’s, se dotazovala 1000 dospělých ohledně plánovaných změn, které nová legislativa přinese.
Zjistilo se, že 48 procent již sleduje nebo má povědomí o svém příjmu kalorií, přičemž ženy a mladší lidé se o množství kalorií zajímají častěji.
Nová opatření mají i odpůrce
Aktivisté v charitativní společnosti Beat, která sdružuje a podporuje lidi s poruchami příjmu potravy, však varují, že tato politika může způsobit postiženým problémy. Společnost zastává názor, že zaměření na váhu, spíše než na zdraví, je kontraproduktivní.
Najdou se i propagátoři nových opatření
Thomasina Miers, bývalá vítězka MasterChef a spoluzakladatelka mexického řetězce restaurací Wahaca, popsala počítání kalorií jako „neokoukaný nástroj pro hodnocení kvality jídla“. Miers by zašla ještě dál, a kromě kalorií by uváděla i chemikálie používané při pěstování a konzervaci surovin a další údaje.
Nová zákonná povinnost nemá jen pomáhat činit spotřebitelům zdravá rozhodnutí, ale má také povzbudit samotné provozovny, aby se rozhodly upravit svou nabídku jídel a nápojů a snížily množství hodně kalorických pokrmů.
Stefan Catoiu, spoluzakladatel Vita Mojo uvedl, že hlavně mladá generace se bude stále více zajímat o to, co jí.
Zdroj: dailymail.co.uk
Autor: Lída Kropáčková