Daily Mail informoval o studiích prezentovaných na Evropském kongresu o obezitě. Dvě prezentované práce se věnovaly vlivu influencerů a reality show na nárůstu obezity mezi mladistvými.
Virtuální hrozba
Studie prezentovaná na Evropském kongresu o obezitě v nizozemském Maastrichtu ukazuje, že influenceři bombardují děti na sociálních sítích příspěvky o nezdravých potravinách.
Autoři z rakouské Lékařské univerzity ve Vídni vyzvali k potlačení do značné míry neregulovaného prostoru influencerů a sociálních médií v zájmu boje proti dětské obezitě.
Sociální média jsou obvykle spojována s propagací negativních obrazů příliš štíhlého těla a s poruchami příjmu potravy, jako je anorexie.
Autorka studie Dr. Maria Wakolbinge ale uvedla, že vlády musí naopak přijmout opatření, která pomohou řešit rostoucí problém dětské obezity.
Jaké je zastoupení jídla v tvorbě influencerů?
Odborníci analyzovali jídla, svačiny a nápoje v příspěvcích šesti influencerů oblíbených mezi teenagery, kteří měli dohromady 35 milionů sledujících.
Prohlédli 364 příspěvků, které představovaly celkem téměř 13 hodin záznamu. Čtvrtina příspěvků obsahovala potraviny nebo nápoje, celkem 409 produktů.
Přibližně polovina příspěvků se objevila na YouTube, 17 procent na TikToku a sedm procent na Instagramu, výzkumníci neprozradili, v jakých aplikacích se objevilo zbývajících 26 procent příspěvků.
Influenceři název produktu uvedli v 60 procentech popisů videí. Z těchto popisů 41 procent zmínilo přímo výrobek a 19 procent název značky nebo společnosti. Pouze 11 procent popisů videí však prozrazovalo, že produkt je prezentován jako reklama.
Jaké potraviny jsou propagovány?
Zjistili, že tři čtvrtiny příspěvků týkajících se jídla a pití obsahovaly výrobky s vysokým obsahem soli, tuku nebo cukru.
Nejčastějšími produkty, které influenceři propagovali, byly čokoláda a sladkosti, které tvořily čtvrtinu příspěvků týkajících se potravin a nápojů.
Obvinění neunikly ani reality show
Další analýza naznačuje, že také reality show jako Love Island a Keeping Up with the Kardashians (Držte krok s Kardashians) mohou hrát roli v obezitě.
Nezdravé potraviny se objevily v téměř 90 % ze stovek epizod reality show, které sledovali výzkumníci z Nottingham Trent University.
Dr. Alexander Barker, hlavní autor studie, varoval, že tyto pořady jsou hojně sledovány mladými lidmi, kteří pravděpodobně kopírují to, co konzumují jejich vzory.
Také dodal, že současná pravidla týkající se obrazového materiálu, kterému mohou být děti prostřednictvím televize vystaveny, nejsou dostatečná a je třeba je revidovat.
Důrazné varování
Tato zjištění přicházejí v době prudce rostoucí míry obezity ve Spojeném království, kde je více než čtvrtina dospělých a každý třetí mladistvý obézní.
Zjištění poukazují na to, že influenceři většinou neoznačují, že jejich příspěvky jsou reklamou a je nutné, aby si toho vlády všimly.
Zdroj: dailymail.co.uk, eurekalert.org
Autor: Dominika Jandorová