Když kupujete víno, zohledňujete, zda je v krabici nebo lahvi a dle toho určujete kvalitu? Víte, že je to špatně, protože ani jedno není ukazatelem kvality? A takových mýtů je mnoho.
Na začátku je třeba zmínit, že níže uvedené mýty se týkají obyčejného konzumenta vína, který si rád dopřeje dobrou skleničku. Pro odborníka či vinaře totiž některé níže uvedené zásady platí.
Víno zraje věkem, ne však v obchodě
Věděli jste, že červené víno zraje věkem? Ano, je to pravda. Mnoho lidí má však mylnou představu o tom, jak má takové víno stárnout.
Víno je tím lepší, čím déle zraje v sudech. Jakmile se dostane na poličky obchodu, již to na jeho zrání vliv nemá.
A co si budeme povídat, většina lidí volí kvalitní vína pro dobrou chuť, a ne pro archivaci.
A když jsme u té chuti, vůbec se nestyďte, když víno tzv. nepoválíte na jazyku. Toto dělají jen odborníci a znalci, u večeře to od vás nikdo neočekává.
Červené víno musí být dekantováno
Nejdříve pro méně zkušené vinaře odkryjeme význam slova dekantovat. Pod tímto honosným názvem se skrývá přelití do karafy tak, že trochu vína zůstává v lahvi a spolu s ním i sediment. A jeden z mýtů tvrdí, že červené víno je nutné dekantovat vždy.
Pokud má víno výrazný sediment, tak se dekantace doporučuje, ale jinak prý není nutná. Doporučuje se provádět až u vín starších 15 let.
Vždy přičichněte ke korku
Už jste jistě někdy viděli, že vinaři čichají ke korku. Dle vůně se prý dá poznat mnoho vlastností daného vína.
Ve skutečnosti však obyčejnému laikovi takový korek neprozradí vůbec nic, kromě případného shnilého zápachu, který poznáte hned.
Kvalita vína dle obalu?
Také se velmi často objevují fámy, že pokud má víno místo korku šroubovatelné víčko, je kvalitně horší.
Skutečnost je však taková, že mnoho výrobců vína preferuje právě víčka před korkem a nemá to nic společného s kvalitou.
Mluvíme však o vínech pro obyčejné lidi, nikoliv o výběrových vínech, nad jejichž cenami se vám zatočí hlava.
A když jsme u té kvality, tak už ani neplatí mýtus o tom, že krabicové víno je pro chudé.
Jak uvádí server Mental Floss, tak až 50 % prodeje vín v Austrálii, Švédsku, Norsku a Brazílii tvoří krabicová vína. Taková vína bývají levnější, protože se ušetří za láhve a další náklady.
Cena není ukazatel
A ještě poslední mýtus na závěr: čím dražší víno, tím lepší kvalita. Ve skutečnosti cena vína závisí na ceně lahve, dopravy, skladování apod.
Vyšší cena tedy nemusí automaticky znamenat, že se uvnitř nachází kvalitnější obsah.
Byly dokonce provedeny různé studie, kdy lidé označili víno za lepší, protože jim bylo řečeno, že stálo více peněz. Přitom se jednalo o stejné víno.
Zdroj: Forbes, Mental Floss
Autor: Soňa Jiroutová