Bořek Slezáček není jen herec a moderátor, ale také inženýr ekonomie a dá se předpokládat, že má přehled o ekonomické situaci v zemi a také slušný příjem, kterým dokáže zabezpečit rodinu, aby měla vše potřebné. Ale i on už pochybuje o cenách potravin, které jsou poslední měsíce k nezastavení.
Jednoho dne na nákupu
Bořek Slezáček si vyšel na nákup a když se rozhlédl v supermarketu, nestačil se divit, co se děje s cenami. Není to však jen on, kdo začíná při nákupu pečlivě sledovat ceny a dlouze zvažovat, co ještě peněženka zvládne. Spirála zdražování je v plném proudu a nevypadá to, že by se chtěla zastavit.
Drahé potraviny už tíží i střední vrstvu
Prodavačky v obchodech každý den přeceňují zboží, protože ceny stoupají. Ty nejzákladnější potraviny v akci mizí z pultů během několika hodin. Leckde je ani nemusí rovnat do regálů a mizí z palet. A to často zboží v akci není ani na úrovni cen, za které jsme byli zvyklí ho nakupovat, ale každá ušetřená koruna se počítá a kdo ví, co bude stát zítra. Chudoba začíná doléhat nejen na samoživitelky. Přitom některé ceny opravdu nedávají smysl.
Nejsou to jen rajčata
Bořek Slezáček uvedl jako příklad rajčata českého výrobce. Ten samozřejmě produkuje rajčata stejným způsobem jako v zimě, ale nevytápí prostory, takže by logicky měl ušetřit. Jenže nezlevní, protože ho straší nejistota, co bude s energiemi na podzim.
Nicméně jedna rada na nákup rajčat se přece jen nabízí. Řešením jsou farmářské trhy, kterých je po celé zemi už poměrně dost a kde se touto dobou dají koupit i rajčata, která vyrostla v hlíně a dozrála pod slunečnou oblohou. Kromě toho že budou trochu levnější, budou stokrát chutnější. A když už za ně zaplatíte dost peněz, tak si pochutnáte.
Lidé o cenách často debatují na sociálních sítích
Bohužel šílené ceny se netýkají jen rajčat. U příspěvku Slezáčka na Facebooku se rozjela živá debata o tom, co Čechy v současnosti nejvíc trápí. Drahota se už vkrádá i do rodin, které dřív nemusely šetřit. Stačí si všimnout, že v obchodech ubylo rodin s dětmi, protože matkám už je trapné dětem vysvětlovat, že meloun jim koupit nemohou.
Každý se snaží ušetřit. Zdaleka už lidé obchod neprochází a nedávají automaticky své oblíbené potraviny do košů, ale pečlivě hlídají slevy a u pokladny kontrolují, zda slevy opravdu dostali. Důchodci chodí na nákupy důkladně připravení se seznamem věcí v akci, a hlavně brzy po ránu, aby zlevněné zboží ještě bylo v regálech.
Znovu budeme národ paštikářů
Rodiny, které se sotva před pár lety zbavily národního zvyku vozit si na výlety a dovolenou řízky, aby něco ušetřily, se k této tradici budou vracet. Pekáč řízků je dnes levnější než košík sezónní zeleniny a ovoce. Do kufrů na dovolenou nejspíš opět přibalíme paštiky, pytlíkové polévky a vepřové ve vlastní šťávě vyrobené pro český supermarket v Polsku.
Nákupy se často stávají výletem do jiného světa, máslo za 68, řepkový olej za 65, květák za 50, brambory za 18, česnek za 130, cibule za 55 korun.
A co odpověděl Bořek Slezáček na dotaz, zda si půlkilové balení rajčat za 74,90 koupil?
„Ne, koupil jsem meloun za 300 a nezbylo mi na ně. Tak jsem je dětem alespoň vyfotil a budu jim vyprávět, jak kdysi chutnalo lečo, jídlo chudých,“ dodal vtipně Slezáček, jehož komentář řada lidí ocenila.
Autor: Lída Kropáčková