O potravinách a šizení od výrobců potravin by šel napsat román. Existuje opravdu mnoho způsobů, jak je zákazník oklamaný a určitě se s některým z triků setkal téměř každý člověk.
Široký sortiment se nedá dokonale kontrolovat
Zatímco podle amerických průzkumů v obchodech v minulém století bylo kolem 7 tisíc položek potravin, dnes je to 40 až 50 tisíc produktů. Je tedy jasné, že žádné kontrolní mechanismy nezvládnou trvale hlídat kvalitu všech prodávaných potravin.
Zbytečné informace nebo zabalený vzduch
Některé značky se navíc uchylují ve své reklamě k nepravdivým výrokům anebo se snaží vzhledem napodobit jinou a kvalitnější značku. Některé značky uvádí na obalu naprosto nepodstatná fakta a nechají si je zaplatit. Například na sýru je informace, že jde o přírodní produkt bez barviv. To je ale v podstatě celá řada sýrů, takže není důvod si za to připlácet.
Některé značky záměrně dělají balení svých produktů objemné, aby navodili pocit, že jde o velké množství produktu. Opak je však pravdou. Příkladem takového balení jsou oblíbené chipsy a není to jen problém USA. Právě tam ale provedli studii, která balení oblíbené bramborové pochoutky označila za „neznačkovou prázdnotu“. Zdánlivě objemné sáčky jsou naplněny hlavně dusíkem. Podle americké studie si zákazník koupí 86% vzduchu.
Podobně podvodný je i prodej mouky a cukru. Drahý produkt není zárukou kvality a často je kvalita nejdražšího a nejlevnějšího produktu v těchto kategoriích hodně podobná. Jde tedy o jednu velkou iluzi pro spotřebitele a vyšší cena není spojena s kvalitnějším produktem.
Ani balená voda se podvodům nevyhýbá
Nejtragičtěji dopadla v USA balená voda. Na světě není dost ledovců, aby každá prémiová a předražená voda byla z čistého ledovce. Balená voda v Americe pochází ze 45 % z obyčejného vodovodního kohoutku a 55 % pochází z nějakých pramenů. Je jen iluze myslet si, že je to v Evropě jinak.
Menší balení za stejnou cenu
Zdají se vám čokoládové tyčinky nebo oplatky stále menší a menší? Jde o osvědčený trik výrobců a místo zdražování se uchylují k malému podvodu a výrobky zmenšují. Právě výrobci sladkostí tento trik používají velmi často. S se tím zákazníci setkávají třeba u balení zmrzliny.
Podvody s olivovým olejem i s konzervami
K nejvíce falšovaným potravinám patří olivový olej. Ten je v u podvodníků oblíbený už od starověku. Ani dnes není výjimkou smíchání olivového oleje s levnějším druhem, jako je řepkový nebo slunečnicový olej. Běžný spotřebitel ani rozdíl nepozná.
Stejná strategie, pokud jde o kvalitu, se týká i konzerv s tuňákem žlutoploutvým. Často je nahrazený mnohem levnější rybou.
V roce 2013 americká studie Oceana shromáždila 1200 vzorků rybích konzerv z celého světa a více než třetina byla špatně označená a obsahovala jiné ryby. Pokud jde o tuňákové konzervy, bylo jich 59% špatně označeno.
Předražené krmivo pro psy a falešné slevy
Lidské jídlo není jediné, které je často objektem podvodů. Krmivo pro psy je celosvětově velice výdělečným artiklem. Označení jako gurmánské nebo prémiové krmení je neopodstatněné.
I čeští obchodníci mají celou řadu triků a platí to až pro třetinu produktů, která je pro nakupující připravená. Stejné je to se zbožím, které je označeno jako „akce“ nebo „výprodej“.
Autor: Lída Kropáčková